Häger
Inbunden
Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}
Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}
Redaktionens val
"Ann Cleeves hittar alltid spännande miljöer och beskriver dem så bra att man tror att man är där. Jag vill verkligen åka till North Devons kust! Det verkar minst lika fantastiskt som Cornwall." /Sophie
Sommarspänning i mästarklass – Ann Cleeves NYA deckare!
Efter bok- och TV-serie-succéerna om Jimmy Perez och Vera Stanhope introducerade Ann Cleeves i Albatross en ny kommissarie, Matthew Venn (som även han är TV-serie-aktuell). I Häger, andra delen i North Devon-serien, kämpar Venn och kollegorna för att lösa en mordhärva där ingenting tycks vara som det först verkar …
North Devons kust, början av juni. Jen Rafferty sitter i trädgården hos sin väninna Cynthia. Det börjar mörkna, men är fortfarande varmt. Jen stirrar som hypnotiserad på de kulörta lyktorna som flätats samman med murgrönan och klätterrosorna. Lyktorna tycks blinka rytmiskt i takt med musiken. Har hon druckit för mycket?
Kanske är det Jens berusning som gör att hon inte stannar kvar på festen för att ta reda på vad en av de andra gästerna ville tala med henne om, i hennes egenskap av kriminalpolis? Hon kommer att få anledning att ställa sig den frågan flera gånger den närmaste tiden.
Vi har ett dödsfall, säger Jens chef, kommissarie Matthew Venn, i mobilen nästa morgon. Ross och jag är redan på plats.
GPS:en leder Jen inåt land, mot turisttrafiken på de vindlande vägarna med höga häckar. Hon svänger in på en smal grusväg som leder till Westacombe – en stor bondgård med ett par hantverksateljéer på gårdsplanen. Jen upptäcker att hon varit här en gång förut när hon följde med en av Cynthias bohemkompisar hem efter en pub-kväll. Och så snart hon ser sin chef går hon fram och berättar det.
När de tre poliserna fått på sig skyddsutrustning går de in i en av ateljéerna. Det är olidligt hett därinne. Den stora lokalen används som glashytta och på rygg framför en av arbetsbänkarna ligger en man i de starka solstrålarna som strömmar in genom takfönstren. Han är omgiven av krossat glas och en stor skärva, lång och vass som en kniv har trängt in i hans hals …
Mannen som brutalt huggits ner heter Nigel Yeo och är far till glaskonstnären Ewe som både bor och arbetar på Westacombe. Han är en före detta läkare som numera arbetar för en patientorganisation och på fritiden hjälper sin dotter i glashyttan. Vem ville honom ont? Och varför?
Så sker ytterligare ett spektakulärt mord och medan Matthew, Jen och Ross kämpar för att lösa fallen, och samtidigt bemästra värmeböljan som drabbat den turisttäta kuststräckan, dras de allt längre in i en härva av lögner. En härva som gör det ytterst svårt att hålla balansen mellan professionellt och privat, rätt och fel, gott och ont …
Läs mer
Ann Cleeves
Ann Cleeves, född 1954, är bosatt i Northumberland i nordöstra England. Hon har arbetat som övervakare, på kvinnojourer och inom sjöräddningen. När hennes man, som är ornitolog, var tillsynsman på en i övrigt obebodd ö, började hon skriva. Ann Cleeves deckare, serien om kommissarie Jimmy Perez på Shetlandsöarna och serien om Vera Stanhope i Northumberland, har omarbetats till flera TV-serier och finns översatta till en lång rad språk. År 2017 mottog Ann det prestigefyllda brittiska deckarpriset CWA Diamond Dagger. Albatross är den första hyllade delen i serien med kommissarie Matthew Venn. En serie som utspelar sig i den lilla kuststaden Barnstaple i norra Devon. Nu är det dags för den efterlängtade andra delen, Häger.
Redaktionens val
"Ann Cleeves hittar alltid spännande miljöer och beskriver dem så bra att man tror att man är där. Jag vill verkligen åka till North Devons kust! Det verkar minst lika fantastiskt som Cornwall." /Sophie
Sommarspänning i mästarklass – Ann Cleeves NYA deckare!
Efter bok- och TV-serie-succéerna om Jimmy Perez och Vera Stanhope introducerade Ann Cleeves i Albatross en ny kommissarie, Matthew Venn (som även han är TV-serie-aktuell). I Häger, andra delen i North Devon-serien, kämpar Venn och kollegorna för att lösa en mordhärva där ingenting tycks vara som det först verkar …
North Devons kust, början av juni. Jen Rafferty sitter i trädgården hos sin väninna Cynthia. Det börjar mörkna, men är fortfarande varmt. Jen stirrar som hypnotiserad på de kulörta lyktorna som flätats samman med murgrönan och klätterrosorna. Lyktorna tycks blinka rytmiskt i takt med musiken. Har hon druckit för mycket?
Kanske är det Jens berusning som gör att hon inte stannar kvar på festen för att ta reda på vad en av de andra gästerna ville tala med henne om, i hennes egenskap av kriminalpolis? Hon kommer att få anledning att ställa sig den frågan flera gånger den närmaste tiden.
Vi har ett dödsfall, säger Jens chef, kommissarie Matthew Venn, i mobilen nästa morgon. Ross och jag är redan på plats.
GPS:en leder Jen inåt land, mot turisttrafiken på de vindlande vägarna med höga häckar. Hon svänger in på en smal grusväg som leder till Westacombe – en stor bondgård med ett par hantverksateljéer på gårdsplanen. Jen upptäcker att hon varit här en gång förut när hon följde med en av Cynthias bohemkompisar hem efter en pub-kväll. Och så snart hon ser sin chef går hon fram och berättar det.
När de tre poliserna fått på sig skyddsutrustning går de in i en av ateljéerna. Det är olidligt hett därinne. Den stora lokalen används som glashytta och på rygg framför en av arbetsbänkarna ligger en man i de starka solstrålarna som strömmar in genom takfönstren. Han är omgiven av krossat glas och en stor skärva, lång och vass som en kniv har trängt in i hans hals …
Mannen som brutalt huggits ner heter Nigel Yeo och är far till glaskonstnären Ewe som både bor och arbetar på Westacombe. Han är en före detta läkare som numera arbetar för en patientorganisation och på fritiden hjälper sin dotter i glashyttan. Vem ville honom ont? Och varför?
Så sker ytterligare ett spektakulärt mord och medan Matthew, Jen och Ross kämpar för att lösa fallen, och samtidigt bemästra värmeböljan som drabbat den turisttäta kuststräckan, dras de allt längre in i en härva av lögner. En härva som gör det ytterst svårt att hålla balansen mellan professionellt och privat, rätt och fel, gott och ont …
Läs mer