För att logga in på ditt medlemskonto behöver du ändra dina uppgifter:
Villkor Månadens Bok
Läs noggrant igenom våra villkor nedan. Genom att du gör din första beställning godkänner du våra villkor.
- Generella villkor för nya kunder och medlemmar.
1.1. Månadens Bok är en del av Bonnierförlagen AB och innefattar varumärkena Bonniers Bokklubbar, Månadens Bok.
1.2. Månadens Bok förbehåller sig rätten att godkänna nya kunder.
För att kunna registrera dig som kund krävs att:
1.2.1. Inte redan är registrerad som aktiv kund eller medlem i Månadens Bok.
1.2.2. Måste vara fri från tidigare inkassokrav hos Bonnierförlagen AB.
1.2.3. Måste vara minst 18 år och boende i Sverige.
1.3. Är du redan kund eller medlem i Månadens Bok, men väljer att gå med i en annan av våra klubbar, räknas du som ny medlem i den klubben. Du kommer dock ha samma kundnummer och dina personuppgifter behandlas av Bonniers Bokklubbar och inte av specifik bokklubb.
- Generella kundvillkor
2.1. Kommunikation via e-post och sms. När du anger din e-post och/eller ditt mobilnummer i samband med att du registrerar dig som kund, eller själv registrerar e-post eller mobilnummer på Mina sidor, godkänner du att löpande få nyhetsbrev via e-post eller sms med personliga utvalda boktips, nyheter, rabattkoder och erbjudanden från Månadens Bok. Vill du inte längre ta emot nyhetsbrev eller kundundersökningar via e-post avregistrerar du dig enkelt genom avregistreringslänken i ett av utskicken. Vill du avregistrera dig från SMS-utskick kontaktar du kundservice. Du kommer dock fortfarande att få leveransavisering och bekräftelser.
2.2. Kundservice. Behöver du ytterligare information, hjälp med en beställning eller något annat, är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice. Kontaktuppgifterna hittar du på din bokklubbs hemsida eller i din medlemstidning. Du hittar även mycket information under ”Vanliga frågor och svar” under ”Mina Sidor” på hemsidorna.
- Köpvillkor
3.1. Registrerad kund/medlemskap. För att kunna handla hos Månadens Bok behöver du vara medlem eller registrerad kund.
3.2. Betalning. Du kan välja att betala mot faktura som följer med din leverans. Du har 20 dagar på dig att betala fakturan. Det går även bra att betala med betalkort. Vi accepterar Mastercard och Visa. Innehåller din beställning e-böcker eller ljudfiler kan du endast betala med kort. Kortbetalning och kortinformation hanteras endast av Klarna. Bonniers Bokklubbar hanterar inga kortuppgifter eller annan betalinformation. Bokpriserna inkluderar 6 % moms, övriga varor har 25% moms. OBS! Digitala böcker har 25% moms.
3.3. Frakt och porto. Priset för frakt och porto kan variera mellan bokklubbarna och framgår tydligt på din varusummering i samband med att du genomför ett köp. Aktuell avgift för frakt och porto kan du även läsa på hemsida. Är du osäker så kontakta gärna kundservice.
3.4. Påminnelseavgift. Om du missar att betala din faktura i tid tillkommer en påminnelseavgift på f.n. 60 kronor.
3.5. Inkassoavgift. I det fall en faktura med påminnelse inte betalas i tid övergår ärendet till Inkasso med en inkassoavgift på f.n. 180 kronor.
3.6. Ångerrätt 14 dagar. Du har full ångerrätt i 14 dagar från det att du har fått dina varor. Du ansvarar själv för att varorna kommer i retur till oss och betalar själv porto för returen. Din retur skickas som brev eller paket. Bifoga antingen fakturan, den ifyllda Ångerrättsblanketten (du kan ladda ner den här) eller ett meddelande med fakturanumret, ditt medlemsnummer, ditt namn och din adress. Har du betalat med kort görs en återbetalning per automatik så snart returen registrerats hos oss. Har du betalat med faktura, hör av dig till kundservice så hjälper de dig med återbetalning/tillgodo. Om en bok eller vara minskat i värde, t.ex. genom skada p.g.a. hantering som inte kan anses vara skälig, kan du bli ersättningsskyldig för den värdeminskningen.
3.7. Returadress: Skriv din bokklubbs namn - Bonniers Bokklubb eller Månadens Bok mottagare och skicka till adressen: Speed Logistic, 190 80 Rosersberg. Vi accepterar inte returer skickade mot postförskott. Har du betalat i förskott med betalkort, ta kontakt med kundservice så hjälper vi dig.
3.8. Bekräftelse vid beställning. Om du har lämnat din e-post till oss i samband med att du registrerat dig som kund, alternativt registrerat den senare via Mina sidor eller i kassan, kommer du att få en orderbekräftelse via e-post när du beställer via hemsidan för din bokklubb. Du kan även hitta din orderbekräftelse under Mina Sidor. Vid beställning på annat sätt än via hemsidan kan det dröja innan du ser din orderbekräftelse på Mina Sidor.
3.9. Prisändringar eller felaktiga prisuppgifter. Vi reserverar oss för prisändringar samt felaktiga prisuppgifter.
3.10. Leveranstid. Normalt har du dina böcker inom 5-8 dagar. Vi reserverar oss för att böcker eller produkter kan ta slut. Vi levererar till adresser i Sverige. Om ditt bokpaket är större än din brevlåda eller postfack tillåter, skickas paketet till ditt närmsta utlämningsställe och du aviseras om att du kan hämta paketet där. I vissa postnummerområden erbjuds ”Påse på dörren”, dvs att brevbäraren hänger paketet i en påse på din dörr. Kontakta kundservice om du är intresserad av den tjänsten.
3.11. Leveransavisering. Vill du slippa få en avi hem i brevlådan och istället få en avisering direkt i din mobil när din order har anlänt till ditt utlämningsställe, så behöver du bara ange ditt mobilnummer, antingen i samband med att du blir medlem, under Mina sidor, eller i kassan när du bekräftar ditt köp. I dagsläget kan Posten bara skicka sms-aviseringar på paket som väger över 2 kg. Paket under 2 kg levereras vanligtvis direkt till din brevlåda.
3.12. Ej uthämtat paket. Om du inte hämtar ut ditt paket utan låter det gå tillbaka till vårt lager, förbehåller vi oss rätten att debitera postvänd retur med f.n. 149 kr.
3.13. Reklamation. Om leveransen är felaktig, eller om varan är skadad, gör du en reklamation till kundservice via e-post eller på telefon. Kundservice ger dig då en fri returkod, som du anger direkt på paketet när du skickar tillbaka den felaktiga/skadade varan till oss. Vi skickar såklart en ny vara om du så önskar alternativt ersätter dig för erlagd betalning. Har du betalat med kort återförs summan så snart returen registrerats hos oss. Har du betalt med faktura, hör av dig till kundservice för återbetalning/tillgodo. Reklamation ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts. Två månader anses vara skälig tid.
3.14. Tvist. Bonniers Bokklubbar är Trygg e-handel certifierade. Vi följer alltid ARNs rekommendationer. Om du inte är nöjd kontakta vår kundservice så försöker vi lösa problemet tillsammans.
Vill du kontakta ARN så är deras adress:
Allmänna reklamationsnämnden
Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm
http://www.arn.se
Vid tvist kan man som kund också använda sig av europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning: https://ec.europa.eu/consumers/odr/
4 Behandling av dina personuppgifter
4.1. Personuppgiftsansvarig organisation
4.1.1. Månadens Bok är en del av Bonnierförlagen AB (org.nr 556023-8445), som i sin tur ingår i koncernen Bonnier AB. Bonnierförlagen AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Information om hur du kontaktar oss hittar du på din bokklubbs hemsida under fliken kundservice.
4.1.2. Klagomål gällande behandling av personuppgifter: Om du har klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter kontakta tillsynsmyndigheten direkt via www.datainspektionen.se.
4.2. Behandling av personuppgifter, ändamål och legal grund. Vi behandlar alla dina personuppgifter elektroniskt. Ändamålet är att kunna erbjuda dig en fullgod, personlig tjänst som bygger på urval av böcker och noga utvalda personliga tips. För det är det nödvändigt att spara och behandla dina personuppgifter. Vi använder också och analyserar data från dina tidigare köp, dina besök på vår hemsida, din eventuellt egenhändigt ifyllda läsarprofil samt data från våra samarbetspartners. Ändamålet med att använda den data du delar med dig av är att komma närmre vårt mål om att bara marknadsföra och erbjuda böcker, som du kommer att tycka om. Den legala grunden är det medlemsavtal du ingår. Vi använder aldrig din data för automatiserade beslut som kan vara negativa för dig.
4.3. Personuppgifter. Ditt kundnummer skapas då du registrerar dig som kund hos oss och då sparas också förnamn, efternamn, adressuppgifter, personnummer, telefon och e-post. Personnumret behöver vi för att kunna säkerställa betalningsåtaganden och för att kunna verifiera att du är en riktig person.
4.4. Utlämning av personuppgifter. Vissa delar av din personuppgiftsdata lämnas ut till företag som på vårt uppdrag utför tjänster t.ex. medlemskommunikation (tidning, fysiska brev, e-post eller sms), rekrytering, analys eller statistik. Dina personuppgifter lämnas ej ut till tredje land, dvs ett land utanför EU/EES-området.
4.5. Lagring av personuppgifter. Dina personuppgifter lagras och används under den tid du är kund hos Bonniers Bokklubbar. Den legala grunden för det är det avtal du ingår. Vi lagrar inga känsliga personuppgifter. De uppgifter vi hanterar skyddar vi genom en, för den här typen av personuppgifter, tillräcklig nivå av IT-säkerhet och vi ställer motsvarande krav på de företag vi lämnar ut personuppgifter till.
4.6. Borttagning av personuppgifter. Du har vissa lagstadgade rättigheter i förhållande till dina personuppgifter som du kan göra gällande genom att kontakta oss. Vi beskriver dem kort härnedan. Du har rätt att:
- få tillgång till de uppgifter vi behandlar om dig och information om hur de behandlas.
- få felaktiga uppgifter rättade.
- få dina uppgifter raderade (bortsett från bl.a. de uppgifter som vi enligt lag måste spara eller som krävs för att uppfylla vårt avtal eller göra gällande eller försvara oss mot rättliga anspråk).
- under vissa förutsättningar begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas.
- få tillgång till de uppgifter vi behandlar om dig i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och ha rätt att överföra dessa uppgifter till annan, utan att vi ska hindra det (under förutsättning att vi fått uppgifterna från dig för att uppfylla vårt avtal och att vi behandlar uppgifterna automatiskt)
Vid avlutat medlemsavtal raderas även utlämnad personuppgiftsdata och statistik avidentifieras. Du har också alltid rätten att inge klagomål till tillämplig dataskyddsmyndighet där du bor, arbetar eller där den potentiella personuppgiftsöverträdelsen ägt rum
4.7. Registerutdrag. Du har rätt att begära ett registerutdrag och/eller portering av dina personuppgifter som lagras hos oss. Kontakta kundservice så hjälper vi dig.
4.8. Cookiehantering. Vi rekommenderar dig att ha cookiespårning påslaget i din webbläsare för att du ska få ut maximalt av ditt besök och medlemskap. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator med information om hur du har använt vår hemsida. Vi använder så kallade sessionscookies för att kunna hantera navigeringen mellan sidorna och för varukorgens funktioner. I cookies lagras händelser, t.ex. vad du har klickat på och vilka val du gjort när du besöker vår hemsida i syfte att kontinuerligt anpassa och förbättra webbplatsen. Förutom ovan lagras även medlemsnummer, namn, e-postadress, intresseprofilering av genre och dina tidigare köp för att vi ska kunna anpassa kommunikation och boktips till dig. Denna data sparas på webbläsarens cookie och fortsätter att lagra information från besök till besök på våra webbplatser. Vissa cookiedata används även för att förbättra våra medlemstjänster generellt, och i de fallen är datan alltid avidentifierad, dvs. går ej att koppla till dig som individ. Om du inte har cookiespårning aktiverat kommer inte hemsidan att fungera tillfredsställande.
Inloggningshjälp
Fyll först i din epost och klicka på Logga in.
Fyll därefter i ditt lösenord och klicka på Logga in.
Har du ingen e-post kopplad till ditt konto fyller du i ditt medlemsnummer och klickar på Logga in. (Får du tidningen hem så hittar du medlemsnumret på svarskortet som kommer med din tidning.)
Därefter fyller du i ditt postnummer, utan mellanslag, ex. 12345) och klickar på Logga in.
Kvarstår problemen?
Kontakta då Kundservice, mån-fre 08-18, via:
E-post: kundservice@manadensbok.se
Telefon: 08-696 85 50
Inloggningshjälp
Fyll först i din epost och klicka på Logga in.
Fyll därefter i ditt lösenord och klicka på Logga in.
Har du ingen e-post kopplad till ditt konto fyller du i ditt medlemsnummer och klickar på Logga in. (Får du tidningen hem så hittar du medlemsnumret på svarskortet som kommer med din tidning.)
Därefter fyller du i ditt postnummer, utan mellanslag, ex. 12345) och klickar på Logga in.
Kvarstår problemen?
Kontakta då Kundservice, mån-fre 08-18, via:
E-post: kundservice@manadensbok.se
Telefon: 08-696 85 50