Sveriges nya miljardärer


Pocket

{{selectedProduct.StandardPrice}} kr  {{selectedProduct.Price}} kr
{{selectedProduct.Price}} kr 

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
Spara i önskelistan

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
Spara i önskelistan

Sverige har i dag ­ fler miljardärer än någonsin tidigare. Men det är inte i finansvärlden eller industrin som den nya eliten växer fram. Istället är det en ny generation av superentreprenörer som tar över. Många av dem startade med två tomma händer – och en idé.

Framgångssagor som Spotify, Klarna och Izettle är bara toppen av detta isberg. Just nu formas en helt ny ekonomi, där riskkapital och gränslöshet dominerar. Men vilka är egentligen människorna bakom de nya svenska miljardbolagen? Vad driver dem? Och vad händer med ett samhälle när gamla strukturer slås sönder av digitala banbrytare?

I Sveriges nya miljardärer skildrar de prisbelönta journalisterna Erik Wisterberg och Jon Mauno Pettersson de nya makthavarna och detta historiska skifte med en kritisk och nyfiken blick. Det är en berättelse om vinnare, men också förlorare.

De som intervjuas i boken är: Sebastian Siemiatkowski (Klarna), Henrik Persson Ekdahl (Optimizer invest), Pär Svärdson (Adlibris och Apotea), Stina Ehrensvärd (Yubico), Niklas Adalberth (Klarna och Norrsken), Jacob de Geer (Izettle), Fredrik Wester (Paradox Interactive), Daniel Ek (Spotify och Advertigo), Martin Lorentzon (Spotify och Tradoubler), Susanne Najafi (Eleven och Backing Minds), Sara Wimmercranz (Footway och Backing Minds), Jarno Vanhatapio (Nelly och Nakd), Niklas Östberg (Delivery Hero, ägare av Foodora och Onlinepizza), Isabella Löwengrip (Löwengrip Beauty), Theodore Bergqvist (Paradox Interactive och Gamers Gate), Erik Bergman (Catena Media och Great.com), Douglas Roos (Ladbrokes och Nyheter24-gruppen) och Anders Ström (Unibet).

I rappt berättade avsnitt möter vi i denna reportagebok olika entreprenörer och deras väg till framgång och rikedom ... Vem som helst kan bli miljardär i dagens Sverige, slår ekonomijournalisterna Jon Mauno Pettersson och Erik Wisterberg fast i sin nya, läsvärda bok.
Glupskt slukar jag boken, som trots sina drygt 400 sidor aldrig sackar.

Mattias Svensson, SvD

Både intressant och läsvärt om Sveriges allra rikaste.

Folkbladet

Läs mer

Produktinfo

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson har tidigare arbetat på Dagens Industri och är idag nyhetschef på Breakit. 2018 vann han Guldspaden i kategorin ”Årets nytänkare”. Tillsammans med Erik Wisterberg är han aktuell med boken Sveriges nya miljardärer.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg är ekonomijournalist inriktad på det digitala näringslivet. Han nominerades 2017 till Årets Journalist av Sveriges Tidskrifter. 2018 vann han Guldspaden – Sveriges tyngsta pris för grävande journalistik. Tillsammans med Jon Mauno Pettersson är han aktuell med boken Sveriges nya miljardärer.

Sverige har i dag ­ fler miljardärer än någonsin tidigare. Men det är inte i finansvärlden eller industrin som den nya eliten växer fram. Istället är det en ny generation av superentreprenörer som tar över. Många av dem startade med två tomma händer – och en idé.

Framgångssagor som Spotify, Klarna och Izettle är bara toppen av detta isberg. Just nu formas en helt ny ekonomi, där riskkapital och gränslöshet dominerar. Men vilka är egentligen människorna bakom de nya svenska miljardbolagen? Vad driver dem? Och vad händer med ett samhälle när gamla strukturer slås sönder av digitala banbrytare?

I Sveriges nya miljardärer skildrar de prisbelönta journalisterna Erik Wisterberg och Jon Mauno Pettersson de nya makthavarna och detta historiska skifte med en kritisk och nyfiken blick. Det är en berättelse om vinnare, men också förlorare.

De som intervjuas i boken är: Sebastian Siemiatkowski (Klarna), Henrik Persson Ekdahl (Optimizer invest), Pär Svärdson (Adlibris och Apotea), Stina Ehrensvärd (Yubico), Niklas Adalberth (Klarna och Norrsken), Jacob de Geer (Izettle), Fredrik Wester (Paradox Interactive), Daniel Ek (Spotify och Advertigo), Martin Lorentzon (Spotify och Tradoubler), Susanne Najafi (Eleven och Backing Minds), Sara Wimmercranz (Footway och Backing Minds), Jarno Vanhatapio (Nelly och Nakd), Niklas Östberg (Delivery Hero, ägare av Foodora och Onlinepizza), Isabella Löwengrip (Löwengrip Beauty), Theodore Bergqvist (Paradox Interactive och Gamers Gate), Erik Bergman (Catena Media och Great.com), Douglas Roos (Ladbrokes och Nyheter24-gruppen) och Anders Ström (Unibet).

I rappt berättade avsnitt möter vi i denna reportagebok olika entreprenörer och deras väg till framgång och rikedom ... Vem som helst kan bli miljardär i dagens Sverige, slår ekonomijournalisterna Jon Mauno Pettersson och Erik Wisterberg fast i sin nya, läsvärda bok.
Glupskt slukar jag boken, som trots sina drygt 400 sidor aldrig sackar.

Mattias Svensson, SvD

Både intressant och läsvärt om Sveriges allra rikaste.

Folkbladet

Läs mer

Produktinfo
Om Jon Mauno Pettersson
Om Erik Wisterberg