Ångerrätt & reklamation

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Om du inte hittar svaret på din fråga här, slå en pling till vår kundservice på 08-696 85 50 så hjälper vi dig!

    1. Kan jag returnera ett köp som jag har ångrat?

      Du har full ångerrätt inom 14 dagar från det att du mottagit produkten. 

      Du lämnar in försändelsen på ett ombud, det tillkommer där ett returporto som är baserat på vikt.
      Returen ska innehålla information om fakturanummer, produkt, ditt medlemsnummer, namn och adress. Skicka därför ALLTID med fakturan tillsammans med din retur. Om du vill använda vår ångerrättsblankett kan du ladda ner den här.

      Vill du endast returnera delar av din beställning drar du av värdet från det du returnerar och betalar återstående belopp inklusive ev. frakt och porto som framgår av fakturan. Har du betalat med kort återförs summan så snart returen registrerats hos oss. Har du betalt med faktura, hör av dig till kundservice för återbetalning/tillgodo. 

      Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

      Du skickar böckerna till vårt lager på adress: 

      Månadens Bok
      Speed Logistic
      190 80  Rosersberg

      Du ansvarar för att varan kommer i retur till oss. När du returnerar en vara är du också ansvarig för ev. värdeminskning som uppkommit på produkten, t.ex. pga. skada. Har en värdeminskning uppkommit kan du bli ersättningsskyldig för den. 

    2. Jag har glömt att avbeställa Månadens utvalda bok. Kan jag returnera den?

      Du har full returrätt inom 14 dagar på allt du beställer från oss. Läs mer under Kan jag returnera ett köp som jag ångrat.

    3. Jag har fått en felaktig eller skadad bok - hur gör jag?

      Om leveransen är felaktig, kraftigt försenad eller om varan är skadad, gör du en reklamation till kundservice via e-post eller på telefon. Kundservice ger dig då en fri returkod, som du anger direkt på paketet när du skickar tillbaka den felaktiga/skadade varan till oss. Vi skickar såklart en ny vara om du så önskar alternativt ersätter dig för erlagd betalning. Har du betalat med kort återförs summan så snart returen registrerats hos oss. Har du betalt med faktura, hör av dig till kundservice för återbetalning/tillgodo. Reklamation ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts. Reklamerar du inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid. Har du upptäckt ett fel precis innan tre år har gått så har du ytterligare två månader på dig att reklamera.

      Kontakt sker med Månadens Bok kundservice via e-post: kundservice@manadensbok.se eller telefon på nummer 08-696 85 50.

      Postadress:

      Månadens Bok
      Speed Logistic
      190 80  Rosersberg

    4. Vad händer om jag inte hämtar ut mina varor på utlämningsstället?

      Om varan går i retur på grund av att du inte hämtat ut paket innebär detta extra kostnader för oss i form av administration och fraktavgifter.

      Vi förbehåller oss därför rätten att debitera en så kallad postvänd retur med för närvarande 149 kr.

      Har du ångrat dit köp? Läs mer om hur du går till väga under ”Kan jag returnera ett köp som jag ångrar”.

    5. Tvist

      Månadens Bok är Trygg e-handel certifierade. Vi följer alltid ARNs rekommendationer. Om du inte är nöjd kontakta vår kundservice så försöker vi lösa problemet tillsammans.

      Vill du kontakta ARN så är deras adress:

      Allmänna reklamationsnämnden
      Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm 
      http://www.arn.se

      Vid tvist kan man som kund också använda sig av europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning: https://ec.europa.eu/consumers/odr/