Medlemsavtal och villkor

När du är medlem i Bonniers Bokklubbar, som innefattar Bonniers Bokklubb och Månadens Bok, kan du vara trygg i att du ingår i Sveriges största bokklubbar med över 50 års erfarenhet av böcker och läsning. 

Vi finns till för alla bokälskare och har som mål att du bara ska läsa riktigt bra böcker. Därför läser vi varje år tusentals titlar och väljer ut de absolut bästa. Och med det menar vi de absolut bästa böckerna just för dig. För att välja rätt böcker tittar vi därför även på vad du köpt tidigare eller intresserat dig för på vår hemsida. Lyckas vi med vårt mål betyder det att du aldrig mer behöver läsa en dålig bok, något vi tror du som bokälskare verkligen uppskattar!

Läs noggrant igenom våra medlemsvillkor nedan. Vi har delat in dem i fyra delar för att det ska vara enklare för dig att ta till dig. Del 1 och 2 är generella villkor, där del 1 specifikt rör dig när du är ny medlem. Övriga delar behandlar köpvillkor, behandling av personuppgifter och sekretesspolicy. För att kunna bedriva vår verksamhet i enlighet med ovan beskrivning är det nödvändigt att spara och behandla personuppgifter. Syftet med det är att kunna presentera ett för dig så relevant urval av böcker som möjligt och ge dig bästa möjliga upplevelse som medlem hos oss. 

Genom att du är medlem eller gör din första beställning och därmedblir medlem, godkänner du ditt medlemsavtal och villkor.

Tack för att du är medlem i Bonniers Bokklubbar!

 

  • 1. Generella villkor för nya medlemmar
    1. Ny medlem

      Bonniers Bokklubbar förbehåller sig rätten att godkänna nya medlemmar.

      För att räknas som ny medlem krävs att du:

      1.2.1. Inte redan är registrerad som aktiv medlem i den klubb i Bonniers Bokklubbar som du vill bli ny medlem i.

      1.2.2. Måste vara fri från tidigare inkassokrav hos Bonnierförlagen AB.

      1.2.3. Måste vara minst 18 år och boende i Sverige.

    2. Dubbelt medlemskap

      Bonniers Bokklubbar förbehåller sig rätten att godkänna nya medlemmar.

      För att räknas som ny medlem krävs att du:

      1.2.1. Inte redan är registrerad som aktiv medlem i den klubb i Bonniers Bokklubbar som du vill bli ny medlem i.

      1.2.2. Måste vara fri från tidigare inkassokrav hos Bonnierförlagen AB.

      1.2.3. Måste vara minst 18 år och boende i Sverige.

    3. Rekryteringserbjudanden

      Rekryteringserbjudanden, såsom välkomstpaket med böcker och/eller premier till förmånligt pris, gäller enbart dig som kvalificerar enligt definition i 1.2.1 - 1.2.3 av ny medlem.

    4. Åtagande

      När du blir medlem i Bonniers Bokklubbar gör du i de flesta fall ett åtagande om att köpa ett visst antal böcker till ordinarie pris under ditt första medlemsår. Antal böcker du åtar dig att köpa framgår tydligt vid rekryteringstillfället. Om du inte har köpt det antal böcker du åtagit dig när ditt första medlemsår är slut fakturerar vi dig en kompensationsavgift på 250 kronor. När den avgiften är betald betraktar vi ditt åtagande som uppfyllt. Skulle du mot förmodan vilja avsluta ditt medlemskap hos Bonniers Bokklubbar kan det först ske när ditt åtagande är uppfyllt.

  • 2. Generella medlemsvillkor
    1. Medlemstidning

      Som medlem i våra bokklubbar får du tillgång till vår exklusiva medlemstidning, antingen digitalt eller hem i brevlådan. För att spara på miljön kommer vi i händelse av att du inte köpt några böcker från oss under de senaste 12 månaderna, övergå till att erbjuda dig tidningen digitalt istället för hem i brevlådan.

    2. Månadens utvalda bok

      Månadens utvalda bok är den boken vi tycker är bäst just nu. Om inte annat avtalats, får du bekvämt boken hemskickad till dig efter sista svarsdag varje månad. Skulle du mot förmodan inte uppskatta just den kan du enkelt välja en annan bok, eller avbeställa månadens utvalda bok.

    3. Medlemspriser

      Utöver redan låga medlemspriser finns även böcker till ännu lägre priser benämnda som t.ex. specialpriser, klubbpriser, premiepriser eller passa på-priser.

    4. Kommunikation via e-post och sms

      När du anger din e-post och/eller ditt mobilnummer i samband med att du blir medlem, eller själv registrerar e-post eller mobilnummer på Mina sidor, godkänner du att löpande få nyhetsbrev via e-post eller sms med personliga utvalda boktips, nyheter, rabattkoder och erbjudanden från din bokklubb. Vill du inte längre ta emot nyhetsbrev eller kundundersökningar via e-post från din bokklubb avregistrerar du dig enkelt genom avregistreringslänken i ett av utskicken. Vill du avregistrera dig från SMS-utskick kontaktar du kundservice. Du kommer dock fortfarande att få leveransavisering och bekräftelser.

    5. Avsluta ditt medlemskap

      Om du vill lämna bokklubben kan du kontakta oss på kundservice@manadensbok.se. Om du har ett köpåtagande kopplat till ditt medlemskap, behöver du ha uppfyllt ditt åtagande för att kunna avsluta medlemskapet. (Se punkt 1.5.)

    6. Kundservice

      Behöver du ytterligare information, hjälp med en beställning eller något annat, är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice här. Du hittar även mycket information under Frågor och svar.

  • 3. Köpvillkor
    1. Medlemskap

      För att kunna handla hos Bonniers Bokklubbar behöver du vara medlem eller i samband med ditt köp bli medlem.

    2. Betalning

      Du kan välja att betala mot faktura som följer med din leverans. Du har 20 dagar på dig att betala fakturan. Det går även bra att betala med betalkort. Vi accepterar Mastercard och Visa. Innehåller din beställning e-böcker eller ljudfiler kan du endast betala med kort. Kortbetalning och kortinformation hanteras endast av DIBS (läs mer om DIBS här). Vi använder oss av 3D-Secure. Bonniers Bokklubbar hanterar inga kortuppgifter eller annan betalinformation. Bokpriserna inkluderar 6 % moms, övriga varor har 25% moms. OBS! Digitala böcker har 25% moms.

    3. Frakt och porto

      Priset för frakt och porto framgår tydligt på din varusummering i samband med att du genomför ett köp. Aktuell avgift för frakt och porto kan du även läsa här eller i din medlemstidning. Är du osäker så kontakta gärna kundservice.

    4. Påminnelseavgift

      Om du missar att betala din faktura i tid tillkommer en påminnelseavgift på f.n. 60 kronor.

    5. Inkassoavgift

      I det fall en faktura med påminnelse inte betalas i tid övergår ärendet till Inkasso med en inkassoavgift på f.n. 180 kronor.

    6. Ångerrätt 14 dagar

      Du har full ångerrätt i 14 dagar från det att du har fått dina varor. Du ansvarar själv för att varorna kommer i retur till oss och betalar själv porto för returen. Vi vill ha din retur inom 14 dagar från att du har meddelat oss. Din retur skickas som brev eller paket. Bifoga antingen fakturan, den ifyllda Ångerrättsblanketten (du kan ladda ner den här) eller ett meddelande med fakturanumret, ditt medlemsnummer, ditt namn och din adress. Har du betalat med kort görs en återbetalning per automatik så snart returen registrerats hos oss. Har du betalat med faktura, hör av dig till kundservice så hjälper de dig med återbetalning/tillgodo. Om en bok eller vara minskat i värde, t.ex. genom skada p.g.a. hantering som inte kan anses vara skälig, kan du bli ersättningsskyldig för den värdeminskningen.

      Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

    7. Returadress

      Skriv din bokklubbs namn - Månadens Bok - som mottagare och skicka till adressen: Samdistribution, 190 80 Stockholm. Vi accepterar inte returer skickade mot postförskott. Har du betalat i förskott med betalkort, ta kontakt med kundservice så hjälper vi dig.

    8. Bekräftelse vid beställning

      Om du har lämnat din e-post till oss i samband med att du blev medlem, alternativt registrerat den senare via Mina sidor eller i kassan, kommer du att få en orderbekräftelse via e-post när du beställer via hemsidan för din bokklubb. Du kan även hitta din orderbekräftelse under Mina Sidor. Vid beställning på annat sätt än via hemsidan kan det dröja innan du ser din orderbekräftelse på Mina Sidor.

    9. Bekräftelser vid avbeställning och eller ångrat avbeställning

      Om du avbeställer eller ångrar en avbeställning av månadens utvalda bok via hemsidan erhåller du en bekräftelse till din e-post om du angett en sådan.

    10. Prisändringar eller felaktiga prisuppgifter

      Vi reserverar oss för prisändringar samt felaktiga prisuppgifter.

    11. Leveranstid

      Normalt har du dina böcker inom 5-8 dagar. Vi reserverar oss för att böcker eller produkter kan ta slut. Vi levererar till adresser i Sverige. Om ditt bokpaket är större än din brevlåda eller postfack tillåter, skickas paketet till ditt närmsta utlämningsställe och du aviseras om att du kan hämta paketet där. I vissa postnummerområden erbjuds ”Påse på dörren”, dvs att brevbäraren hänger paketet i en påse på din dörr. Kontakta kundservice om du är intresserad av den tjänsten.

      Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt, men ibland kan förseningar uppstå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Du har rätt att häva köpet i de fall förseningen är av väsentlig betydelse för dig som kund. Vi reserverar oss rätten att avboka din beställning om det uppstår problematik med leveranser till oss eller problem med betalningen.

      Vid oförutsedda händelser som ligger utanför vår kontroll, Force Majeure, (såsom krig, naturkatastrof, strejk, brand eller utebliven leverans från vår underleverantör) ansvarar Månadens Bok inte för förseningarna.

    12. Leveransavisering

      Vill du slippa få en avi hem i brevlådan och istället få en avisering direkt i din mobil när din order har anlänt till ditt utlämningsställe, så behöver du bara ange ditt mobilnummer, antingen i samband med att du blir medlem, under Mina sidor, eller i kassan när du bekräftar ditt köp. I dagsläget kan Posten bara skicka sms-aviseringar på paket som väger över 2 kg. Paket under 2 kg levereras vanligtvis direkt till din brevlåda.

    13. Tillgodo

      För återbetalning av tillgodo tar vi ut en administrativ avgift på f.n. 95 kr.

    14. Ej uthämtat paket

      Om du inte hämtar ut ditt paket utan låter det gå tillbaka till vårt lager, förbehåller vi oss rätten att debitera postvänd retur med f.n. 149 kr.

    15. Reklamation

      Om leveransen är felaktig, kraftigt försenad eller om varan är skadad, gör du en reklamation till kundservice via e-post eller på telefon. Kundservice ger dig då en fri returkod, som du anger direkt på paketet när du skickar tillbaka den felaktiga/skadade varan till oss. Vi skickar såklart en ny vara om du så önskar alternativt ersätter dig för erlagd betalning. Har du betalat med kort återförs summan så snart returen registrerats hos oss. Har du betalt med faktura, hör av dig till kundservice för återbetalning/tillgodo. Reklamation ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts. Reklamerar du inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid. Har du upptäckt ett fel precis innan tre år har gått så har du ytterligare två månader på dig att reklamera.

      Kontakt sker med Månadens Bok kundservice via e-post: kundservice@manadensbok.se eller telefon på nummer 08-696 85 50.

      Postadress:

      Månadens Bok
      Sveavägen 56
      111 34 Stockholm.

       

    16. Tvist

      Bonniers Bokklubbar är Trygg e-handel certifierade. Vi följer alltid ARNs rekommendationer. Om du inte är nöjd kontakta vår kundservice så försöker vi lösa problemet tillsammans.

      Vill du kontakta ARN så är deras adress:

      Allmänna reklamationsnämnden
      Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm 
      http://www.arn.se

      Vid tvist kan man som kund också använda sig av europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning: https://ec.europa.eu/consumers/odr/

  • 4. Behandling av dina personuppgifter
    1. Personuppgiftsansvarig organisation

      Bonniers Bokklubbar är en del av Bonnierförlagen AB (org.nr 556023-8445), som i sin tur ingår i koncernen Bonnier AB. Bonnierförlagen AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Information om hur du kontaktar oss hittar du här.

      Klagomål gällande behandling av personuppgifter: Om du har klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter kontakta tillsynsmyndigheten direkt via www.imy.se

    2. Behandling av personuppgifter, ändamål och legal grund

      Vi behandlar alla dina personuppgifter elektroniskt. Ändamålet är att kunna erbjuda dig en fullgod, personlig tjänst som bygger på urval av böcker och noga utvalda personliga tips. För det är det nödvändigt att spara och behandla dina personuppgifter. Vi använder och analyserar data från dina tidigare köp, dina besök på vår hemsida, din eventuellt egenhändigt ifyllda läsarprofil samt data från våra samarbetspartners. Ändamålet med att använda den data du delar med dig av är att komma närmre vårt mål om att bara marknadsföra och erbjuda böcker, som du kommer att tycka om. Den legala grunden är det medlemsavtal du ingår. Vi använder aldrig din data för automatiserade beslut som kan vara negativa för dig. Du kan inte invända mot den behandling av dina uppgifter som är nödvändig för att vi ska kunna leverera tjänsten och ändå kräva att vi ska leverera tjänsten. Vi analyserar även hur våra kunder interagerar med våra e-postutskick, d.v.s. om du öppnat meddelandet, klickat på någon av länkarna o.s.v. Sådan behandling av dina uppgifter som inte är nödvändig för att leverera tjänsten eller som vi inte har en rättslig förpliktelse att behandla kan du som huvudregel invända mot genom att avregistrera dig via länken som finns med i våra e-postutskick. Du kan också göra invändningar mot vissa av våra personuppgiftsbehandlingar, läs mer här 

    3. Personuppgifter

      Ditt medlemsnummer skapas då du blir medlem hos oss och då sparas också förnamn, efternamn, adressuppgifter, personnummer, telefon och e-post. Personnumret behöver vi för att kunna säkerställa betalningsåtaganden och för att kunna verifiera att du är en riktig person.

    4. Utlämning av personuppgifter

      Vissa delar av din personuppgiftsdata lämnas ut till företag som på vårt uppdrag utför tjänster t.ex. medlemskommunikation (tidning, fysiska brev, e-post eller sms), rekrytering, analys eller statistik. Dina personuppgifter lämnas ej ut till tredje land, dvs ett land utanför EU/EES-området.

    5. Lagring av personuppgifter

      Dina personuppgifter lagras och används under den tid du är medlem i Bonniers Bokklubbar. Den legala grunden för det är det medlemsavtal du ingår. Avslutar du ditt medlemskap så sparar vi dina uppgifter passivt hos oss i 2 år. Efter 2 år raderar vi dem helt, om du inte valt att återkomma till oss såklart. Vi lagrar inga känsliga personuppgifter. De uppgifter vi hanterar skyddar vi genom en, för den här typen av personuppgifter, tillräcklig nivå av IT-säkerhet och vi ställer motsvarande krav på de företag vi lämnar ut personuppgifter till.

    6. Borttagning av personuppgifter

      Du har vissa lagstadgade rättigheter i förhållande till dina personuppgifter som du kan göra gällande genom att kontakta oss. Vi beskriver dem kort här nedan. Du har rätt att:

      1. få tillgång till de uppgifter vi behandlar om dig och information om hur de behandlas.

      2. få felaktiga uppgifter rättade.

      3. få dina uppgifter raderade (bortsett från bl.a. de uppgifter som vi enligt lag måste spara eller som krävs för att uppfylla vårt avtal eller göra gällande eller försvara oss mot rättliga anspråk).

      4. under vissa förutsättningar begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas.

      5. få tillgång till de uppgifter vi behandlar om dig i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och ha rätt att överföra dessa uppgifter till annan, utan att vi ska hindra det (under förutsättning att vi fått uppgifterna från dig för att uppfylla vårt avtal och att vi behandlar uppgifterna automatiskt)

      Vid avlutat medlemsavtal raderas även utlämnad personuppgiftsdata och statistik avidentifieras. Du har också alltid rätten att inge klagomål till tillämplig dataskyddsmyndighet där du bor, arbetar eller där den potentiella personuppgiftsöverträdelsen ägt rum.

    7. Registerutdrag

      Du har rätt att begära ett registerutdrag och/eller portering av dina personuppgifter som lagras hos oss. Kontakta kundservice så hjälper vi dig.

    8. Cookiehantering

      Vi rekommenderar dig att ha cookiespårning påslaget i din webbläsare för att du ska få ut maximalt av ditt besök och medlemskap. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator med information om hur du har använt vår hemsida. Vi använder så kallade sessionscookies för att kunna hantera navigeringen mellan sidorna och för varukorgens funktioner. I cookies lagras händelser, t.ex. vad du har klickat på och vilka val du gjort när du besöker vår hemsida i syfte att kontinuerligt anpassa och förbättra webbplatsen. Förutom ovan lagras även medlemsnummer, namn, e-postadress, intresseprofilering av genre och dina tidigare köp för att vi ska kunna anpassa kommunikation och boktips till dig. Denna data sparas på webbläsarens cookie och fortsätter att lagra information från besök till besök på våra webbplatser. Vissa cookiedata används även för att förbättra våra medlemstjänster generellt, och i de fallen är datan alltid avidentifierad, dvs. går ej att koppla till dig som individ. Om du inte har cookiespårning aktiverat kommer inte hemsidan att fungera tillfredsställande.

    9. Behandling av personuppgifter Bonnierkoncernen (där Bonniers Bokklubbar ingår)

      Bonniers Bokklubbar ingår i Bonnierkoncernen. Vissa bolag inom Bonnierkoncernen delar vissa administrativa system samt bedriver kundsupport och kvalitetssäkrad analys av data. Av den anledningen delar vi vissa personuppgifter med varandra inom ramen för ett koncerngemensamt samarbete. Bonnier News AB administrerar och förvaltar den gemensamma databasen och är personuppgiftsansvarig för den koncerngemensamma personuppgiftsbehandlingen tillsammans med det Bonnierbolag där du är kund eller vars tjänster du använder. Behandlingen av personuppgifter inom ramen för Bonnierkoncernens gemensamma databas sker i enlighet med den gemensamma dataskyddspolicyn som du finner här.