Ferdinand Boberg Arkitekten, Konstnären, Människan


Inbunden

{{selectedProduct.StandardPrice}} kr  {{selectedProduct.Price}} kr
{{selectedProduct.Price}} kr 

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})

Rikt illustrerad bok med Ferdinand Bobergs konst och arkitektur

Boken skildrar Ferdinand Bobergs rika bidrag till arkitektur, design av möbler och konstföremål, etsning och akvarell. Den fördjupar bilden av den ovanliga personen, uppvuxen i Norbergs gruvsamhälle, gift med konstnären Anna Boberg.

Ferdinand Boberg stod i spetsen för det moderna genombrottet inom arkitekturen vid förra sekelskiftet. Han bröt med kopierandet av historiska stilar. Husen skulle vara rationellt uppbyggda med den inre funktionen som utgångspunkt. Behoven styrde rumshöjder, ljuset bestämmer fönstrens former och placeringar. Ett trapphus fick gärna synas i fasaden. Det var en arkitektur för den moderna industrialismen med stora hallar för generatorer och ångmaskiner med höga skorstenar. Men också konsthallar, villor och varuhus. Till funktionen räknade Boberg också dekorativa inslag både invändigt och utvändigt. Ibland lekfulla, som en dekor av glödlampor eller mynt, brevduvor och posthorn. Eller så kunde han hämta motiv från naturen, som tallbarr, eklöv, rosor, möss, salamandrar. Utställningsbyggnaderna som skulle locka publiken för en sommar kunde få polkagrisrandiga minaretlikande torn. Hans fönsterlösa konsthallar hörde till sin tids modernaste byggnader. Och Boberg hjälpte till med att fylla husen med moderna möbler och det senaste inom konsthantverk i keramik, glas och silver. Han rörde sig mitt i jugend- och art nouveau epoken, även om Boberg inte riktigt ville räkna sig dit. När NK stod klart lämnade han arkitektyrket för att skildra svensk och internationell arkitektur i bild, nyfiken på allt, både nytt och gammalt.   

Till Bobergs kända byggnader hör brandstationen i Gävle, gas- och elektricitetsverken vid Värtan i Stockholm, Rosenbad, de forna Centralposthusen i Stockholm och Malmö, LO-borgen, prins Eugens Waldemarsudde, Thielska Galleriet, 1897 och 1909 års utställningar i Stockholm. Baltiska utställningen i Malmö 1914 symboliserade slutet på jugendepoken i och med utbrottet av första världskriget. 

Produktinfo

Rikt illustrerad bok med Ferdinand Bobergs konst och arkitektur

Boken skildrar Ferdinand Bobergs rika bidrag till arkitektur, design av möbler och konstföremål, etsning och akvarell. Den fördjupar bilden av den ovanliga personen, uppvuxen i Norbergs gruvsamhälle, gift med konstnären Anna Boberg.

Ferdinand Boberg stod i spetsen för det moderna genombrottet inom arkitekturen vid förra sekelskiftet. Han bröt med kopierandet av historiska stilar. Husen skulle vara rationellt uppbyggda med den inre funktionen som utgångspunkt. Behoven styrde rumshöjder, ljuset bestämmer fönstrens former och placeringar. Ett trapphus fick gärna synas i fasaden. Det var en arkitektur för den moderna industrialismen med stora hallar för generatorer och ångmaskiner med höga skorstenar. Men också konsthallar, villor och varuhus. Till funktionen räknade Boberg också dekorativa inslag både invändigt och utvändigt. Ibland lekfulla, som en dekor av glödlampor eller mynt, brevduvor och posthorn. Eller så kunde han hämta motiv från naturen, som tallbarr, eklöv, rosor, möss, salamandrar. Utställningsbyggnaderna som skulle locka publiken för en sommar kunde få polkagrisrandiga minaretlikande torn. Hans fönsterlösa konsthallar hörde till sin tids modernaste byggnader. Och Boberg hjälpte till med att fylla husen med moderna möbler och det senaste inom konsthantverk i keramik, glas och silver. Han rörde sig mitt i jugend- och art nouveau epoken, även om Boberg inte riktigt ville räkna sig dit. När NK stod klart lämnade han arkitektyrket för att skildra svensk och internationell arkitektur i bild, nyfiken på allt, både nytt och gammalt.   

Till Bobergs kända byggnader hör brandstationen i Gävle, gas- och elektricitetsverken vid Värtan i Stockholm, Rosenbad, de forna Centralposthusen i Stockholm och Malmö, LO-borgen, prins Eugens Waldemarsudde, Thielska Galleriet, 1897 och 1909 års utställningar i Stockholm. Baltiska utställningen i Malmö 1914 symboliserade slutet på jugendepoken i och med utbrottet av första världskriget. 

Produktinfo

Just nu priser

Djävulens bästa trick

Anders Roslund 299 kr 199 kr

Kurragömma

Søren Sveistrup 299 kr 199 kr

Öppet schakt

Titti Persson 259 kr 199 kr

Ett orimligt straff

Carin Hjulström 299 kr 199 kr

Rakel

Satu Rämö 279 kr 199 kr

Blekjorden

Ulrika Lagerlöf 289 kr 229 kr

Monas ögon

Thomas Schlesser 299 kr 239 kr

Filmmordet i Cornwall

Fiona Leitch 219 kr 189 kr

Upprepningen

Vigdis Hjorth 289 kr 239 kr

Bye, bye Österlen

Richard Hobert 299 kr 269 kr

Drömbilder

Maria Gustavsdotter 269 kr 239 kr

Befrielsen

Jens Liljestrand 299 kr 269 kr

Under himmelens skyar

Marianne Cedervall 269 kr 239 kr

Stulna drömmar

Lena Risberg 269 kr 239 kr

Mörkerfolk

Malin Hedin 299 kr 269 kr

En skärgårdssommar

Anna Winther 269 kr 239 kr

På nya vägar

Sheila O'Flanagan 249 kr 219 kr

Solsken över Semesterbokhandeln

Kiley Dunbar 299 kr 269 kr

Kungen och urmakaren

Arnaldur Indridason 319 kr 289 kr

Sommarminnen

Sarah Morgan 259 kr 229 kr

Döda flickors klänningar

Erin Kelly 299 kr 269 kr

Efter stormen

G. D. Wright 259 kr 199 kr

En enkel till Paris

Ruth Reichl 299 kr 269 kr

Tidvattnets hemlighet

Veronica Henry 289 kr 259 kr

Angélique

Guillaume Musso 269 kr 239 kr

Nu börjar vi läsa!

Flera Författare 219 kr 189 kr

Följ med till Pettson och Findus

Sven Nordqvist 339 kr 299 kr

Paket: Roslund & Sveistrup

598 kr 378 kr