Kött och ande
Inbunden
Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}
Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}
Marika Stiernstedt & Lubbe Nordström!
Ulrika Kärnborg tecknar ett brännande porträtt av kvinnan och konstnären Marika Stiernstedt. Kött och ande handlar om våra livslögner, maktkamper och det biografiska skrivandets villkor. Vem får säga vad - om vem?
Varför stanna i ett katastrofalt äktenskap? I romanen Kött och ande spinner Ulrika Kärnborg en fantasi kring Marika Stiernstedts sista år i livet. Dåtidens stjärnförfattare blickar tillbaka på sin långa och framgångsrika karriär och på den komplicerade relationen till den begåvade men självdestruktive Lubbe Nordström.
Kärlekshistorian var från början en konstnärspakt, men blev alltmer lik ett fängelse som Marika inte hade modet att bryta sig ut från. Känslorna komplicerades av att hon samtidigt var engagerad i kvinnosaken och mellankrigstidens idéer om Den nya kvinnan.
Ulrika Kärnborg
Ulrika Kärnborg är född 1969 och bosatt i Stockholm där hon är verksam som författare och journalist. Hon har varit anställd på DN och Expressen, och har efter debuten med den historiska romanen Myrrha (2008) skrivit en rad uppmärksammade romaner och fackböcker. Senast utkom romanen Lejonburen (2021) om drottning Kristina på förlaget Natur & Kultur. Hon har även skrivit flera barn- och ungdomsböcker. Ulrika Kärnborg är också verksam som dramatiker och debuterade år 2012 med Natascha Kampusch på Kulturhuset Stadsteatern. För Sveriges Radio Drama har hon bland annat skrivit dramaserien Maria Vílas död som nominerades till Prix Italia.
Marika Stiernstedt & Lubbe Nordström!
Ulrika Kärnborg tecknar ett brännande porträtt av kvinnan och konstnären Marika Stiernstedt. Kött och ande handlar om våra livslögner, maktkamper och det biografiska skrivandets villkor. Vem får säga vad - om vem?
Varför stanna i ett katastrofalt äktenskap? I romanen Kött och ande spinner Ulrika Kärnborg en fantasi kring Marika Stiernstedts sista år i livet. Dåtidens stjärnförfattare blickar tillbaka på sin långa och framgångsrika karriär och på den komplicerade relationen till den begåvade men självdestruktive Lubbe Nordström.
Kärlekshistorian var från början en konstnärspakt, men blev alltmer lik ett fängelse som Marika inte hade modet att bryta sig ut från. Känslorna komplicerades av att hon samtidigt var engagerad i kvinnosaken och mellankrigstidens idéer om Den nya kvinnan.