Köpvillkor
1.1. Medlemskap. För att kunna handla hos Bonniers Bokklubbar behöver du vara medlem eller i samband med ditt köp bli medlem.
1.2. Betalning. Du kan välja att betala mot faktura som följer med din leverans. Du har 20 dagar på dig att betala fakturan. Det går även bra att betala med betalkort. Vi accepterar Mastercard och Visa. Innehåller din beställning e-böcker eller ljudfiler kan du endast betala med kort. Kortbetalning och kortinformation hanteras endast av Klarna. Vi använder oss av 3D-Secure. Bonniers Bokklubbar hanterar inga kortuppgifter eller annan betalinformation. Bokpriserna inkluderar 6% moms, övriga varor har 25% moms. OBS! Digitala böcker har 25% moms.
1.3. Frakt. Priset för frakt kan variera mellan bokklubbarna och framgår tydligt på din varusummering i samband med att du genomför ett köp. Aktuell avgift för frakt kan du även läsa på Månadens Boks hemsida. Är du osäker så kontakta gärna kundservice.
1.4. Påminnelseavgift. Om du missar att betala din faktura i tid tillkommer en påminnelseavgift på f.n. 60 kronor.
1.5. Inkassoavgift. I det fall en faktura med påminnelse inte betalas i tid övergår ärendet till Inkasso med en inkassoavgift på f.n. 180 kronor.
1.6. Ångerrätt 14 dagar. Du har full ångerrätt i 14 dagar från det att du har fått dina varor. Du ansvarar själv för att varorna kommer i retur till oss och betalar själv porto för returen. Din retur skickas som brev eller paket. Bifoga antingen fakturan, den ifyllda Ångerrättsblanketten (du kan ladda ner den här) eller ett meddelande med fakturanumret, ditt medlemsnummer, ditt namn och din adress. Har du betalat med kort görs en återbetalning per automatik så snart returen registrerats hos oss. Har du betalat med faktura, hör av dig till kundservice så hjälper de dig med återbetalning/tillgodo. Om en bok eller vara minskat i värde, t.ex. genom skada p.g.a. hantering som inte kan anses vara skälig, kan du bli ersättningsskyldig för den värdeminskningen.
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.
1.7. Returadress: Skriv Månadens Bok som mottagare och skicka till adressen: Speed Logistic i Stockholm, 190 80 Rosersberg. Vi accepterar inte returer skickade mot postförskott. Har du betalat i förskott med betalkort - ta kontakt med kundservice så hjälper vi dig.
1.8. Bekräftelse vid beställning. Om du har lämnat din e-post till oss i samband med att du blev medlem, alternativt registrerat den senare via Mina sidor eller i kassan, kommer du att få en orderbekräftelse via e-post när du beställer via hemsidan för din bokklubb. Du kan även hitta din orderbekräftelse under Mina Sidor. Vid beställning på annat sätt än via hemsidan kan det dröja innan du ser din orderbekräftelse på Mina Sidor.
1.9. Bekräftelser vid avbeställning eller ångrat avbeställning. Vid avbeställning av Månadens utvalda bok eller i det fall du ångrar en avbeställning av Månadens utvalda bok via bokklubbarnas hemsidor erhåller du en bekräftelse till din e-post om du angett en sådan.
1.10. Prisändringar eller felaktiga prisuppgifter. Vi reserverar oss för prisändringar samt felaktiga prisuppgifter.
1.11. Leveranstid. Normalt har du dina böcker inom 5-8 dagar. Vi reserverar oss för att böcker eller produkter kan ta slut. Vi levererar till adresser i Sverige. Om ditt bokpaket är större än din brevlåda eller postfack tillåter, skickas paketet till ditt närmsta utlämningsställe och du aviseras om att du kan hämta paketet där. I vissa postnummerområden erbjuds ”Påse på dörren”, dvs att brevbäraren hänger paketet i en påse på din dörr. Kontakta kundservice om du är intresserad av den tjänsten.
1.12. Leveransavisering. Vill du slippa få en avi hem i brevlådan och istället få en avisering direkt i din mobil när din order har anlänt till ditt utlämningsställe, så behöver du bara ange ditt mobilnummer, antingen i samband med att du blir medlem, under Mina sidor, eller i kassan när du bekräftar ditt köp. I dagsläget kan Posten bara skicka sms-aviseringar på paket som väger över 2 kg. Paket under 2 kg levereras vanligtvis direkt till din brevlåda.
1.13. Tillgodo. För återbetalning av tillgodo tar vi ut en administrativ avgift, f.n. 95 kr.
1.14. Ej uthämtat paket. Om du inte hämtar ut ditt paket utan låter det gå tillbaka till vårt lager, förbehåller vi oss rätten att debitera postvänd retur med f.n. 149 kr.
1.15. Reklamation. Om leveransen är felaktig, kraftigt försenad eller om varan är skadad, gör du en reklamation till kundservice via e-post eller på telefon. Kundservice ger dig då en fri returkod, som du anger direkt på paketet när du skickar tillbaka den felaktiga/skadade varan till oss. Vi skickar såklart en ny vara om du så önskar alternativt ersätter dig för erlagd betalning. Har du betalat med kort återförs summan så snart returen registrerats hos oss. Har du betalt med faktura, hör av dig till kundservice för återbetalning/tillgodo. Reklamation ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts. Reklamerar du inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid. Har du upptäckt ett fel precis innan tre år har gått så har du ytterligare två månader på dig att reklamera.
Kontakt sker med Månadens Bok kundservice via e-post: kundservice@manadensbok.se eller telefon på nummer 08-696 85 50.
Postadress:
Månadens Bok
Sveavägen 56
111 34 Stockholm
1.16. Tvist. Bonniers Bokklubbar är Trygg e-handel certifierade. Vi följer alltid ARNs rekommendationer. Om du inte är nöjd kontakta vår kundservice så försöker vi lösa problemet tillsammans.
Vill du kontakta ARN så är deras adress:
Allmänna reklamationsnämnden
Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm
http://www.arn.se
Vid tvist kan man som kund också använda sig av europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning: https://ec.europa.eu/consumers/odr/