Vår bästa tid


Inbunden

{{selectedProduct.StandardPrice}} kr  {{selectedProduct.Price}} kr
{{selectedProduct.Price}} kr 

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})

Förväntas skickas under v.{{selectedProduct.ReleaseWeek}}

({{selectedProduct.NumberOfVotes}})
"Sidorna sjunger av karisma och humor." Sunday Times
"Charmig, utmanande och så intressant att du knappt kan lägga ifrån dig den." Kirkus Reviews
"Årets mest provokativa bladvändare." Entertainment Weekly
"Vår bästa tid talar för sig själv; jag misstänker att den kommer att göra sin författare till en stjärna." The Times
"Kort sagt, det är en fantastisk bok." Washington Post
"Den är svinbra ... drar upp intressanta funderingar kring klass och ras … Läs den här boken!” Brita Zackari
"Det jag uppskattar mest med romanen är författarens skicklighet i att framställa klasstillhörighetens och rasismens olika uttryck. /... / Men det här är också en feelgood-roman om vänskap och moderskap. Jag ser fram emot att läsa fler böcker av Kiley Reid." Karenina, blogg

I mataffären anklagas Emira för kidnappning - och allt fastnar på film ...

Sent en kväll är det som att hela Emiras existens ogiltigförklaras. Hon misstänks för kidnappning, bara för att hon är svart och den lilla flickan hon passar är vit ...

Klockan är 22.51. Det är lördagskväll och Emira är ute med sina vänner när hon får ett telefonsamtal från mrs Chamberlain. Hon brukar sitta barnvakt åt hennes treåriga dotter Briar och nu undrar hon om Emira kan ta med Briar till mataffären en stund. Det har hänt en olycka hemma och hon vill inte att dottern ska vara där när polisen kommer. Emira berättar att hon har druckit lite men mamman ber henne att komma ändå.

Kompisen Zara följer med och de hämtar upp den lilla blonda treåringen. De två unga kvinnorna är festklädda och Briar är överlycklig. Zara spelar upp en låt av Whitney Houston och Emira blir varm inuti. Briar brukar inte vara så uppsluppen men ikväll ser hon helt obesvärad ut när hon vaggar runt och skuttar till musiken.

När Zara har gått kommer en ordningsvakt fram och säger att det är väldigt sent för att vara ute med ett så litet barn. Är flickan verkligen hennes? När Emira förklarar att hon är flickans barnvakt svarar vakten att det inte ser ut som att hon varit barnvakt ikväll, och hon känner sig plötsligt helt fel där i sina tajta festkläder. Det är som att allt hon säger låter som bortförklaringar och stämningen blir mer och mer hotfull.

En ung vit man som blir vittne till händelsen filmar allt och säger att han gärna skickar filmen till henne om hon vill polisanmäla vakten. Till slut dyker Briars pappa upp och skäller ut vakten, och efter händelsen plågas Briars mamma av skuldkänslor. Hon tänker också att det inte är klokt att hon inte känner Emira bättre, och hon gör allt för att närma sig henne. Men det visar sig att det finns någon i Emiras liv som både förenar dem och skapar en avgrund mellan dem ...

Produktinfo

Kiley Reid

Kiley Reid har en magisterexamen i skrivande från Iowa Writers’ Workshop där hon belönades med the Truman Capote Fellowship. Kiley Reids debutroman ”Vår bästa tid” nominerades till det prestigefyllda Bookerpriset 2020.

"Sidorna sjunger av karisma och humor." Sunday Times
"Charmig, utmanande och så intressant att du knappt kan lägga ifrån dig den." Kirkus Reviews
"Årets mest provokativa bladvändare." Entertainment Weekly
"Vår bästa tid talar för sig själv; jag misstänker att den kommer att göra sin författare till en stjärna." The Times
"Kort sagt, det är en fantastisk bok." Washington Post
"Den är svinbra ... drar upp intressanta funderingar kring klass och ras … Läs den här boken!” Brita Zackari
"Det jag uppskattar mest med romanen är författarens skicklighet i att framställa klasstillhörighetens och rasismens olika uttryck. /... / Men det här är också en feelgood-roman om vänskap och moderskap. Jag ser fram emot att läsa fler böcker av Kiley Reid." Karenina, blogg

I mataffären anklagas Emira för kidnappning - och allt fastnar på film ...

Sent en kväll är det som att hela Emiras existens ogiltigförklaras. Hon misstänks för kidnappning, bara för att hon är svart och den lilla flickan hon passar är vit ...

Klockan är 22.51. Det är lördagskväll och Emira är ute med sina vänner när hon får ett telefonsamtal från mrs Chamberlain. Hon brukar sitta barnvakt åt hennes treåriga dotter Briar och nu undrar hon om Emira kan ta med Briar till mataffären en stund. Det har hänt en olycka hemma och hon vill inte att dottern ska vara där när polisen kommer. Emira berättar att hon har druckit lite men mamman ber henne att komma ändå.

Kompisen Zara följer med och de hämtar upp den lilla blonda treåringen. De två unga kvinnorna är festklädda och Briar är överlycklig. Zara spelar upp en låt av Whitney Houston och Emira blir varm inuti. Briar brukar inte vara så uppsluppen men ikväll ser hon helt obesvärad ut när hon vaggar runt och skuttar till musiken.

När Zara har gått kommer en ordningsvakt fram och säger att det är väldigt sent för att vara ute med ett så litet barn. Är flickan verkligen hennes? När Emira förklarar att hon är flickans barnvakt svarar vakten att det inte ser ut som att hon varit barnvakt ikväll, och hon känner sig plötsligt helt fel där i sina tajta festkläder. Det är som att allt hon säger låter som bortförklaringar och stämningen blir mer och mer hotfull.

En ung vit man som blir vittne till händelsen filmar allt och säger att han gärna skickar filmen till henne om hon vill polisanmäla vakten. Till slut dyker Briars pappa upp och skäller ut vakten, och efter händelsen plågas Briars mamma av skuldkänslor. Hon tänker också att det inte är klokt att hon inte känner Emira bättre, och hon gör allt för att närma sig henne. Men det visar sig att det finns någon i Emiras liv som både förenar dem och skapar en avgrund mellan dem ...

Produktinfo
Om Kiley Reid

Just nu priser

Djävulens bästa trick

Anders Roslund 299 kr 199 kr

Kurragömma

Søren Sveistrup 299 kr 199 kr

Öppet schakt

Titti Persson 259 kr 199 kr

Ett orimligt straff

Carin Hjulström 299 kr 199 kr

Rakel

Satu Rämö 279 kr 199 kr

Blekjorden

Ulrika Lagerlöf 289 kr 229 kr

Monas ögon

Thomas Schlesser 299 kr 239 kr

Filmmordet i Cornwall

Fiona Leitch 219 kr 189 kr

Upprepningen

Vigdis Hjorth 289 kr 239 kr

Bye, bye Österlen

Richard Hobert 299 kr 269 kr

Drömbilder

Maria Gustavsdotter 269 kr 239 kr

Befrielsen

Jens Liljestrand 299 kr 269 kr

Under himmelens skyar

Marianne Cedervall 269 kr 239 kr

Stulna drömmar

Lena Risberg 269 kr 239 kr

Mörkerfolk

Malin Hedin 299 kr 269 kr

En skärgårdssommar

Anna Winther 269 kr 239 kr

På nya vägar

Sheila O'Flanagan 249 kr 219 kr

Solsken över Semesterbokhandeln

Kiley Dunbar 299 kr 269 kr

Kungen och urmakaren

Arnaldur Indridason 319 kr 289 kr

Sommarminnen

Sarah Morgan 259 kr 229 kr

Döda flickors klänningar

Erin Kelly 299 kr 269 kr

Efter stormen

G. D. Wright 259 kr 199 kr

En enkel till Paris

Ruth Reichl 299 kr 269 kr

Tidvattnets hemlighet

Veronica Henry 289 kr 259 kr

Angélique

Guillaume Musso 269 kr 239 kr

Nu börjar vi läsa!

Flera Författare 219 kr 189 kr

Följ med till Pettson och Findus

Sven Nordqvist 339 kr 299 kr

Paket: Roslund & Sveistrup

598 kr 378 kr